Bal karnawałowy

Bal karnawałowy

Czas czytania: 7 min

Na całym Świecie karnawał to czas spotkań z najbliższymi i przyjaciółmi, bali i zabaw w przebieranki. Nazwa „karnawał” wywodzi się od włoskiego „carnevale”, z łaciny: „carnem levāre” („mięso usuwać”), czyli pożegnanie z mięsem przed wielkim postem.  

W Polsce świętujemy, poczynając od święta Trzech Króli po wtorek przed środą popielcową rozpoczynającą wielki post. Czas ten nazywany był dawniej „zapustami” lub „mięsopustem”, okresem tańców i zabaw, w których ważną rolę odgrywały skoki. Wierzono bowiem, że im skoki będą wyższe, tym wyżej urośnie zboże i obfitsze będą zbiory.

Dzisiaj zabawy karnawałowe odbywają się w klubach, miejscach atrakcyjnych turystycznie, żłobkach, przedszkolach i szkołach. Dla dzieci w karnawale organizuje się bale: mogą się wtedy przebrać, najeść słodyczy i świetnie bawić. Aby bal był jak najciekawszy, zebrałam garść pomysłów na zabawy karnawałowe dla dzieci w wieku przedszkolnym.


Zabawy przy muzyce

1.      Pokaz kostiumów

Dzieci tańczą w kręgu, a osoba prowadząca zaprasza do środka wybrane postacie (np. wszystkie księżniczki, superbohaterów, kotki itp.). Dzieci znajdujące się w środku prezentują swoje przebrania, następnie wracają do kręgu. Ważne, aby o nikim nie zapomnieć!

2.      Taniec na gazecie

Dzieci dobierają się parami, każda para dostaje stronę z dużej „szarej” gazety (rozmiar ok. A3). Zadaniem dzieci jest tańczyć tak, aby nie wyjść poza gazetę. Aby utrudnić zadanie, można dać dodatkowe polecenia, np.: „Złóż gazetę na pół”, „Tańczcie na piętach” itp.

3.      Fantazyjny taniec

Dzieci tańczą swobodnie, indywidualnie, w parach lub grupach. Prowadzący mówi, w jaki sposób mają się poruszać, np.: „Tańczcie jak roboty, księżniczki, żaby, koty, drzewa” itp.

4.      Wąż

Dzieci stają jedno za drugim, trzymając się za ramiona. Pierwsza osoba jest głową, a ostatnia ogonem. Zadaniem głowy jest złapanie ogona, zaś pozostałe dzieci nie mogą do tego dopuścić i muszą pilnować, aby wąż się nie rozłączył.

5.      Znaczek do znaczka

Prowadzący wcześniej przygotowuje znaczki: mogą być przygotowane wg kategorii (np. figury geometryczne, owoce, zwierzęta itp.) lub do pary (np. Myszka Miki i Myszka Minnie, kot i kotka, itp.). Podczas zabawy każde dziecko losuje znaczek i przyczepia do widocznego miejsca na ubraniu. Gdy zaczynie grać muzyka, zadaniem dzieci jest odnalezienie osób, które mają taki sam symbol (lub grupę symboli, np. wszystkie zwierzęta), utworzenie kółeczka i wspólny taniec.

6.      Hawajskie limbo

Do zabawy potrzebujemy tyczkę lub sznur. Uczestnicy zabawy w rytm muzyki przechodzą pod tyczką, wyginając się do tyłu (twarz skierowana w stronę sufitu). Następnie zwiększamy poziom trudności, czyli obniżamy tyczkę coraz bardziej.

7.      Figury lodowe

 Dzieci tańczą w rytm muzyki, kiedy się zatrzymuje, wszystkie przedszkolaki zamieniają się w lodową rzeźbę, czyli stają nieruchomo. Dla utrudnienia i urozmaicenia zabawy prowadzący może narzucić tematykę, np. zamieniamy się w rzeźby zwierząt domowych, robotów, piłkarzy itp.

8.      Gorące krzesła

Zabawę zna chyba każdy: na środku sali ustawiamy krzesła – o jedno mniej niż liczba dzieci biorących udział w zabawie. Przedszkolaki siadają na krzesła, kiedy muzyka się zatrzyma. Dziecko pozostające bez krzesełka – odpada.

9.      Korzystamy z tego, co mamy!

Dzieci uwielbiają znane sobie zabawy muzyczno-ruchowe, które poznają w ciągu roku przedszkolnego. Można wykorzystać takie hity jak „Kaczuszki”, „Lambada”, „Krasnoludek”, „Misie dwa” itp. 

10.  Freestyle

Nie zapominajmy, że dzieci świetnie się bawią również bez instrukcji osoby prowadzącej ;)


Zabawy z balonami

1.      Taniec z balonami w parach

Dzieci dobierają się parami, a balon umieszczają tam, gdzie wskaże osoba prowadząca, np. tańczymy z balonem między głowami, trzymamy balon brzuszkami, kładziemy balon na stopach.

2.      Podłoga parzy

Każde dziecko dostaje swój balon i może z nim tańczyć w dowolny sposób, ale… balon pod żadnym pozorem nie może dotknąć podłogi, bo podłoga parzy!

3.      Kolorowy pociąg

Każde dziecko otrzymuje balon w losowym kolorze i wspólnie tworzą pociąg, trzymając się za ramiona. Podczas gdy gra muzyka, pociąg jedzie tak, aby nie pogubić wagoników. Gdy muzyka się zatrzyma, prowadzący mówi, jakie kolory wysiadają z pociągu (odłączają się od niego i siadają w wybranym miejscu-stacji), a jakie mogą do niego wsiąść.

4.      Balonowe wędrówki

Wszystkie dzieci stoją w kole i poruszają się w rytm muzyki. Prowadzący przynosi kilka balonów, które dzieci będą musiały sobie podawać tak, żeby balon nie spadł na ziemię. Dla urozmaicenia zabawy prowadzący mówi, w jaki sposób dzieci podają sobie balony, np. łokciami, kolanami, brodami.

5.      Balonowa twórczość

Zajęcie do wykorzystania, aby złapać chwilę oddechu między zabawami. Każde dziecko otrzymuje balon, który ozdabia wg własnego pomysłu: może stworzyć głowę postaci, udekorować, namalować misia itp. Balony najlepiej malować flamastrami permanentnymi. Wstążki, kawałki bibuły itp. można przykleić taśmą dwustronną.


Gry i zawody

1.      Mumia

Prowadzący wybiera kilkoro dzieci (np. 6) i dzieli je na dwie drużyny. Jedna osoba z każdej z drużyn zostanie mumią. Zadaniem pozostałych uczestników jest jak najszybsze zawinięcie współuczestnika w papier toaletowy. Wygrywa drużyna, która najszybciej zużyje rolkę papieru.

2.      Kalambury

Prowadzący przygotowuje karty z postaciami (np. zwierzęta, bohaterowie z bajek itp.). Podczas balu, wybiera kilkoro chętnych dzieci, których zadaniem będzie wylosowanie karty i przedstawienie gestem postaci znajdującej się na karcie. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć, jaka postać jest przedstawiana.

3.      Kim jestem?

Gra jest odwrotnością kalamburów. Prowadzący przygotowuje karty z postaciami (ważne, aby karty były duże, np. formatu A4, tak aby cała grupa dokładnie wszystko widziała). Wybrane dziecko losuje kartkę, ale nie wie, co na niej jest. Prowadzący trzyma kartę nad uczestnikiem, tak aby ten nie miał możliwości podglądania, ale również tak, aby pozostałe dzieci ją widziały. Zadaniem uczestnika jest odgadnięcie, jaką jest postacią – poprzez zadawanie grupie pytań, np. czy mam cztery łapy, czy jestem koloru zielonego, czy umiem latać, itp. Na podstawie zebranych wskazówek podejmuje próbę odgadnięcia, jaką kartę wylosował.

Z młodszymi dziećmi można zawęzić kategorie do np. zwierząt domowych. Aby dodatkowo ułatwić zadanie, przed rozpoczęciem zabawy można wszystkim pokazać i nazwać karty.

4.      Magiczny worek

Osoba prowadząca przygotowuje worek z karnawałowymi gadżetami, np. czapeczkami, maskami, okularami, szalami itp. Do zabawy dzieci siadają w kole. Ich zadaniem będzie przekazywanie sobie karnawałowego worka podczas grania muzyki. Gdy muzyka się zatrzyma, osoba, która w danej chwili trzyma worek, ma za zadanie wylosować jeden przedmiot i dołożyć go do swojego stroju. Zabawę powtarzamy, aż wszystkie gadżety zostaną wylosowane.

5.      Gorący ziemniak

Do tej zabawy będzie potrzebny rekwizyt – gorący ziemniak, czyli np. piłka lub maskotka. Dzieci siedzą w kręgu i przekazują rekwizyt. W tle gra muzyka. Osoba, która trzyma go w momencie, gdy muzyka ucichnie, odpada lub musi oddać jakiś fant. Zabawa zapewnia wiele emocji ;)

6.      Zgaduj – zgadula, w której ręce kula?

Dzieci siadają w kole, trzymając ręce za plecami. Podają sobie z ręki do ręki małą piłeczkę. W środku koła jest dziecko, które próbuje odgadnąć, kto w danej chwili ją trzyma. Jeżeli odgadnie, następuje zamiana osoby zgadującej.

Quiz

Prowadzący wcześniej przygotowuje zagadki. Jest to świetny element pozwalający na chwilowe wyciszenie i uspokojenie grupy.

1.      Jaka to melodia

Prowadzący przygotowuje znane dzieciom piosenki: z repertuaru przedszkolnego i bajkowego. Podczas zabawy zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co to za piosenka, w jak najkrótszym czasie – po jak najmniejszej ilości nutek.

2.      Rysowanie bałwanka

Zabawa pozwalająca na chwilę wytchnienia: prowadzący rozdaje dzieciom kartki lub arkusze papieru oraz kredki lub mazaki. Przedszkolaki mają za zadanie narysować bałwanka, ale… z zawiązanymi na oczach chustkami. Kiedy dzieci zdejmą chustki z oczu, będą mogły zobaczyć, jak udały się im bałwanki.

3.      Zawody sportowe – tor przeszkód

Organizacja zawodów zależy od zasobów, możliwości i inwencji. Prowadzący, wykorzystując dowolne pomoce do gimnastyki, animacji, krzesełka i stoliki, układa dla dzieci tor przeszkód. Zabawę można poprowadzić w formie zawodów między drużynami lub po prostu jako zabawę ruchową bez elementów rywalizacji.


Życzymy udanej zabawy!

Marta Żurawska, nauczycielka przedszkolna