BINGO! Gra do ćwiczenia małej motoryki
BINGO! Gra do ćwiczenia małej motoryki
BINGO! Gra do ćwiczenia małej motoryki
BINGO! Gra do ćwiczenia małej motoryki
BINGO! Gra do ćwiczenia małej motoryki

BINGO! Gra do ćwiczenia małej motoryki

Czas czytania: 3 minuty

BINGO! Jak wykorzystać klasyczną grę dla dorosłych do ćwiczenia małej motoryki?



Bingo to gra znana od ponad 100 lat, szczególnie popularna w krajach anglosaskich, na czele z USA. Gracze otrzymują specjalne karty z 25 lub 27 polami, na których wydrukowane są liczby od 1 do 75 lub od 1 do 90. Osoba prowadząca grę losuje za pomocą specjalnego urządzenia liczbę, głośno ją odczytuje i odkłada na bok, a gracze zaznaczają ją na swoich kartach. Kto pierwszy zaznaczy cały rząd lub kartę (w zależności od rodzaju), krzyczy „Bingo!”. Gra wymaga refleksu i spostrzegawczości oraz orientacji przestrzennej i uporządkowania, ponieważ gracze często prowadzą ją nawet na kilkudziesięciu kartach. Łatwo można zaadaptować ją do możliwości i potrzeb dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

  • Przede wszystkim wcale nie trzeba trzymać się reguły, iż karta ma 25 lub 27 pól – możemy tworzyć własne, dostosowane do wieku i umiejętności dzieci, np. składające się od 6 do 16 kwadratów, które mogą być albo czyste, albo pokryte liczbami, symbolami, działaniami, słowami.
  • W „dorosłym” bingo gracze posługują się do zaznaczania liczb kolorowymi zakreślaczami, w dziecięcej wersji, zwłaszcza dla najmłodszych, najlepiej przygotować karty już pokryte kształtami, kolorami albo cyframi (mogą być narysowane, wyklejone, nastemplowane).
  • Do zaznaczania odczytanych lub pokazanych przez nauczyciela słów albo symboli dzieci mogą używać zwykłych pionków, ziaren fasoli albo zakrętek.
  • Umawiamy się także, kiedy ktoś ma prawo krzyknąć „Bingo!”: czy po ułożeniu rzędu, czy całej karty, czy może jakiejś innej konfiguracji. 
  • Karty najlepiej przygotować z grubego kartonu, aby wystarczyły na jak najdłużej.
  • Jeśli gra spodoba się dzieciom, warto je zachęcić do pracy domowej polegającej na wymyśleniu i przygotowaniu własnej wersji bingo – nagrodą mogłoby być poprowadzenie rundy na forum klasy.


Grając w takie szkolne bingo, dzieci uczą się nie tylko dopasowywania przedmiotów, ale także refleksu. Nie warto natomiast zachęcać ich do rywalizacji – wręcz przeciwnie, do wspierania w jakiś sposób kolegów, którzy radzą sobie nieco słabiej, bo np. gorzej widzą albo słyszą.


Ilustracja 1. Przykład najprostszego bingo dla najmłodszych – rozróżnianie kolorów.



Ilustracja 2. Bingo z liczbami.



Ilustracja 3. Bingo uczące kojarzenia kształtów.



Ilustracja 4. Bingo przydatne na lekcji angielskiego – uczy słówek. Najlepiej, aby słowa połączyć z oddającą je ilustracją (wersja dla bardziej uzdolnionych plastycznie).



Ilustracja 5. Bingo matematyczne, dla starszych uczniów: nauczyciel ma za zadanie odczytać wynik działań zawartych na karcie, a dzieci prawidłowo je zaznaczyć. Przy tej wersji warto przyjąć, że zaznaczamy „Bingo!” przy każdym prawidłowym wyniku, a o wygranej decyduje ilość zgromadzonych „Bingo!”