Pudełko lekturowe – sposób na każdą książkę
Pudełko lekturowe – sposób na każdą książkę

Pudełko lekturowe – sposób na każdą książkę

Jak sprawić, by analiza obowiązkowej lektury szkolnej, której przeczytanie już stanowi dla dzieci spore wyzwanie, stała się fascynującą przygodą? Odpowiedzią jest angażująca i aktywizująca metoda, taka jak tradycyjne pudełko lekturowe lub pudełko odwrócone. Świetnie sprawdza się w pracy nie tylko z dziećmi wczesnoszkolnymi; nawet licealiści podczas powtórek do matury dobrze się przy niej bawią.


Pudełko z lekturą to nic innego jak karton dowolnej wielkości, np. po butach, wypełniony przedmiotami codziennego użytku, które wiążą się z treścią konkretnej lektury szkolnej. Pudełko w wersji tradycyjnej tworzą dzieci na etapie czytania tekstu w domu. Wraz z kolejnymi rozdziałami, wkładają do niego rzeczy, które kojarzą im się (wprost lub pośrednio) z danym wątkiem fabuły, postacią, miejscem akcji itd. W dniu, kiedy omawiana jest lektura, dzieci przynoszą do szkoły swoje pudełka. Podczas zajęć każdy z uczniów ma szansę opowiedzieć o zawartości swojego kuferka, co powoli innym dzieciom poznać różne sposoby rozumienia tekstu, czy też zidentyfikować wspólne postrzeganie wybranych zagadnień i utrwalić je podczas wykonywanych zadań.


Pudełko odwrócone tworzy nauczyciel i przynosi je do klasy, jako punkt wyjścia do pracy podczas lekcji. Może być ono doskonałym narzędziem zapoznającym dzieci z tą metodą i wstępem do tworzenia przez uczniów własnych pudełek lekturowych przy innych omawianych tekstach. Co więcej, konstruując swoje pudełko, nauczyciel może nadać lekcji określony tok, podkreślić wybrane wątki czy zwrócić uwagę na określone aspekty analizowanego tekstu, co ułatwi także ich zapamiętanie.


Sposobów na pracę z odwróconym pudełkiem jest bardzo wiele – mogą to być np. kalambury, gdy uczniowie jedynie za pomocą gestów mają „opisać” swoim kolegom wybrany przedmiot z pudełka i powiązać go z treścią lektury. Może to być ciuciubabka, gdy z zasłoniętymi oczami, dotykając wybranego przedmiotu uczniowie muszą odgadnąć o jaką rzecz chodzi i następnie opowiedzieć, jaki jest jej związek z omawianym tekstem. Więcej inspiracji na pracę z odwróconym pudełkiem można znaleźć na wybranych kartach pracy w serwisie „ZmalujmyRazem.pl” – wystarczy w wyszukiwarkę wpisać hasło: pudełko lekturowe.


Jakie przedmioty powinny znaleźć się w pudełku lekturowym? (wybrane przykłady)

·        Rekwizyty, które pozwolą opowiedzieć fabułę, oddać jej problematykę, scharakteryzować bohaterów czy ułożyć plan wydarzeń.

·        Przedmioty angażujące jak najwięcej zmysłów (dotyk, słuch, węch i in.).

·        Gotowe przedmioty codziennego użytku, ale także wykonane własnoręcznie z papieru, plasteliny, klocków, czy też rysunki, wyklejanki, ilustracje wycięte z czasopism.

·        W pudełku nauczyciela mogą znaleźć się gotowe zadania do wykonania czy dodatkowe treści i wskazówki, które ukierunkują dalsze działania.

·        Warto ozdobić pudełko w dowolny, kreatywny sposób wewnątrz i na zewnątrz, by swoim wyglądem nawiązywało do treści lektury.

·        Liczba rekwizytów w pudełku może być dowolna lub ściśle określona wcześniej przez nauczyciela.


Pudełko lekturowe sprawdza się najlepiej, gdy chcemy:

·        omówić, utrwalić lub sprawdzić znajomość treści omawianej lektury,

·        ćwiczyć kreatywność,

·        rozwijać wyobraźnię i kompetencje komunikacyjne,

·        rozbudzić ciekawość,

·        doskonalić twórcze myślenie,

·        kształtować umiejętności argumentowania i budowania wypowiedzi.


Wykorzystywanie oryginalnych i angażujących metod pracy to doskonały sposób na umiejętne rozbudzanie i wykorzystywanie potencjału drzemiącego w dzieciach. Warto próbować, bo efekty mogą przejść nasze najśmielsze oczekiwania.

W serwisie ZmalujmyRazem.pl są do pobrania dwa materiały pozwalające zrealizować lekcję dot. lektur pt. „Cukierku, ty łobuzie!” oraz „Kapelusz Pani Wrony” metodą odwróconego pudełka. Polecamy!