Wakacyjne zabawy „Morskie opowieści”

Wakacyjne zabawy „Morskie opowieści”

Czas czytania: 5 min

Oto kilka propozycji zabaw, w które warto zaangażować dzieci zwłaszcza w okresie wakacji. Są to różnego rodzaju zabawy ruchowe, które rozwijają małą i dużą motorykę, wyobraźnię, kreatywność oraz zdolności komunikacyjne. 


1. Origami „Papierowe łódki”

Ze złożeniem statku z papieru poradzą sobie niemal wszystkie przedszkolaki. Jest to świetne ćwiczenie koncentracji, wykonywania zadania według instrukcji, precyzji i dokładności. Gotowe statki można ozdobić rysunkami i wymyślać morskie opowieści.


2. Zabawa oddechowa „Wyścig łódek”

Aby wykonać łódki, będą potrzebne: plastikowa zakrętka, słomka, kawałek papieru wycięty w kształt trójkąta, plastelina.

Do dna łódki przyczepiamy słomkę za pomocą plasteliny. W kawałku trójkątnego papieru wycinamy dwa otwory, przez które przeciągniemy słomkę, tworząc żagiel.

Każdemu dziecku rozdajemy po jednej słomce. Gotowe łódeczki układamy na głębokiej tacy lub w miednicy wypełnionej wodą. Łódki ustawiają się na jednym końcu wyznaczonym jako start. Zadaniem przedszkolaków jest dmuchanie przez słomkę tak, aby ich łódka dopłynęła jak najszybciej do wyznaczonej mety.


3. Zabawa oddechowa „Wyścig łódek - na sucho”

Jest to alternatywna dla poprzedniej propozycji. W tej zabawie, dzieci składają statki orgiami. Nauczyciel na podłodze wyznacza linię startu i mety. Dzieci ustawiają statki na linii strasu i dmuchają na nie tak, aby „dopłynęły” do mety.


4. Zabawa ruchowa „Rekin łapie”

Zabawa na zasadach podwórkowej zabawy w murarza.

Nauczyciel wyznacza obszar zabawy (może to być boisko) oraz jego połowę. Jedno z dzieci jest rekinem, który wyłapuje rybki. Może poruszać się jedynie na boki, wzdłuż linii środka. Pozostałe dzieci-rybki ustawiają się na jednej połowie boiska. Na hasło nauczyciela wszystkie jednocześnie przebiegają na drugą stronę. Dzieci dotknięte przez rekina ustawiają się na linii środka, tym samym zwężając otwór. Wygrywa dziecko, które jako ostatnie pozostanie w zabawie.


5. Taniec przy dziecięcych szantach

Szanty zostały stworzone przez i dla marynarzy. Nie są one odpowiednie dla przedszkolaków, ale wiele zespołów stworzyło szanty dla dzieci. Można wybrać kilka, które uważamy za najbardziej interesujące, i zaprosić dzieci do wspólnego tańca.


6. Piracki tor przeszkód

Piraci musieli być bardzo sprawni fizycznie, aby móc plądrować i grabić. Korzystając z dostępnych pomocy gimnastycznych, budujemy tor przeszkód. Kilka propozycji wykorzystania podstawowych pomocy:

Woreczki – mogą stać się kamieniami, po których muszą przeskoczyć na drugi koniec rzeki. Jeżeli ktoś spadnie, krokodyl obgryzie mu paznokcie u stopy. Woreczki rozrzucone na podłodze mogą stać się krokodylami. Zadaniem piratów jest przejść między nimi tak, aby żadnego nie dotknąć. Piraci muszą dobrze strzelać, dlatego możemy zaproponować rzut woreczkiem do celu (np. do pudełka).

Lina – piraci, idąc po linie, przechodzą nad przepaścią. Lina może też stać się groźnym wężem, którego trzeba ominąć, stosując technikę chodzenia naprzemiennego: prawa noga po lewej stronie liny, lewa po prawej stronie. Przez linę można przeskakiwać lub pod nią przechodzić, zakradając się do ukrytych skarbów.

Jeżeli organizujemy zabawę na placu zabaw, z powodzeniem możemy wykorzystać drabinki i zjeżdżalnie jako elementy toru przeszkód.


7. Zabawa językowa „Papuga mówi”

Zabawa polega na papugowaniu tego, co mówi nauczyciel, ale tylko wtedy, kiedy powie „Papuga mówi….”. Jeżeli nauczyciel nie wypowie tego zwrotu, dzieci po nim nie powtarzają. Aby dodać element rywalizacji, osoba, która papuguje w nieodpowiednim momencie, odpada.


8. Zabawa drużynowa „Bitwa morska”

Nauczycielka dzieli dzieci na dwie drużyny. Każda drużyna otrzymuje plik gazet, z których – poprzez zgniatanie – wykonuje kule armatnie. Gdy obie drużyny będą miały przygotowaną „amunicję”, nauczyciel wyznacza pole i dzieli je na pół (może to być sala przedszkolna podzielona na pół, boisko lub wyznaczony fragment podwórka). Obie drużyny, zaopatrzone w „amunicję”, ustawiają się na wyznaczonych przez nauczyciela polach. Na hasło nauczycielki zaczynają przerzucać kule na pole przeciwnika. Po upływie określonego czasu (np. 3 minut), następuje koniec zabawy. Każda z drużyn przelicza papierowe kule znajdujące się na ich polu. Wygrywa drużyna, która ma najmniej kul.


9. Zabawa językowa „Morskie opowieści”

Do tej zabawy będziecie potrzebować naszej kostki z piktogramami (https://zmalujmyrazem.pl/gra-jezykowa-morskie-opowiesci). Złóżcie ją i zaproście dzieci do kręgu. Każda osoba rzuca wybraną kostką i określa, co widzi na obrazku. Zadaniem dziecka jest wymyślenie fragmentu opowieści, kolejne dziecko po rzucie kostką wymyśla ciąg dalszy historii. Najtrudniejsze zadanie ma ostatnia osoba: musi zakończyć opowieść tak, aby zamknąć najważniejsze wątki.


10. Zabawa drużynowa „Pirackie podchody”

Nauczycielki dzielą dzieci na dwie grupy: piratów zakopujących skarb oraz piratów szukających skarbów. Każda drużyna wymyśla dla siebie nazwę.

Drużyna ukrywających się ustala, co będzie ich skarbem (może to być zestaw koralików, maskotka, papierowe pieniądze lub cukierki którymi na koniec dzieci się podzielą). Pierwsza drużyna wyrusza w podróż po przedszkolu, po placu zabaw lub po okolicy przedszkola – wszystko zależy od możliwości organizacyjnych. Podróżując, zostawia za sobą ślady w postaci strzałek na kartonikach lub malowanych kredą, oraz zagadki i zadania, które musi wykonać grupa poszukiwaczy. Na koniec, ukrywają się razem ze skarbem.

Grupa poszukiwaczy rusza na wyprawę po określonym wcześniej czasie (np. 10 min od wyruszenia grupy pierwszej). Poruszając się za strzałkami i wykonując kolejne zadania, poszukuje skarbu.

Jeżeli nie ma możliwości podzielenia dzieci na dwie grupy, nauczyciel przed zajęciami przygotowuje wszystko do zabawy, a następnie razem z dziećmi wyrusza na poszukiwania.

Aby ułatwić wam zadanie, przygotowaliśmy dla was gotowe zestawy strzałek i przykładowych zadań do wykonania przez grupę poszukiwaczy (https://zmalujmyrazem.pl/gra-terenowa-pirackie-podchody).


11. Zabawa z chustą animacyjną „Fale na morzu”

Przedszkolaki uwielbiają chustę animacyjną, dlatego każda propozycja zabawy z wykorzystaniem tego rekwizytu będzie atrakcyjna. Proponuję zabawę „Fale na morzu”: dzieci ustawiają się wokół chusty, chwytają za uchwyty i poruszają nią wg instrukcji nauczyciela:

Morze jest spokojne, nie widać ani jednej fali. Delikatny wiaterek muska taflę wody, zaczynają pojawiać się delikatne fale. Fale są coraz większe, zrywa się silny wiatr. Nagle nadchodzi ogromna burza!

Dzieci początkowo poruszają bardzo delikatnie chustą, z biegiem opowieści poruszają nią coraz intensywniej. Na hasło „burza” poruszają chustą z całą mocą. Zabawę można powtarzać kilkukrotnie.


12. Zabawa z chustą animacyjną „Złota rybka”

Kolejna propozycja zabawy z chustą: dzieci stoją w kręgu, trzymając chustę. Nauczycielka wrzuca na środek plastikową piłeczkę basenową (lub jakąkolwiek inną, która zmieści się w otworze na środku chusty). Zadaniem dzieci jest takie manewrowanie chustą, aby rybka wpadła do dziurki. Zabawę można powtarzać. Ze starszymi dziećmi, zabawę można urozmaicać, proponując zabawę na czas: ile rybek złowią w 5 minut, lub ile sekund zajmie im złowienie rybki, oraz czy uda się pobić kolejne rekordy szybkości w łowieniu rybek.


13. Zabawa drużynowa „Ładujemy statki”

Nauczyciel dzieli dzieci na dwie (lub więcej) drużyny. Przedszkolaki ustawiają się w rzędzie. Na jednym końcu każdego z rzędów stoi pudło z „ładunkiem” (mogą to być dowolne przedmioty, a nawet woreczki gimnastyczne). Na drugim końcu każdego z rzędów stoi puste pudełko. Zadaniem dzieci jest przeniesienie przedmiotów z jednego końca na drugi. Muszą jednak pamiętać, że każdy przedmiot musi przejść przez każdego uczestnika oraz nie może spaść na podłogę. Jeżeli tak się stanie, przedmiot wraca z powrotem do pudełka na początku rzędu. Wygrywa drużyna, która najszybciej zapełni pudełko, czyli „załaduje statek”.


14. Praca plastyczno-techniczna „Pirackie czapki”

Przygotowaliśmy dla was szablony pirackich czapek (https://zmalujmyrazem.pl/pirackie-karty-pracy). Zadaniem przedszkolaków jest ich wycięcie i namalowanie symbolu, który będzie określał ich jako piratów (np. pirat szybka noga, pirat pajęcza sieć, pirat kolorowa papużka, pirat kucharz, pirat syrenka). Następnie zachęcamy dzieci do zabawy tematycznej lub prowadzimy zabawę kierowaną.


15. Aktywności stolikowe

Mamy dla was przygotowane karty z zadaniami, które przydadzą się na upalne i burzowe dni, podczas których nie ma możliwości wyjścia na dwór.


Udanej pirrrrackiej zabawy :)